Arriva UK Trains zamówiła 9 pięcioczłonowych zespołów trakcyjnych przeznaczonych do obsługi przewozów dalekobieżnych. Ich producent, Hitachi Rail, w ramach kontraktu o wartości 300 mln funtów brytyjskich, będzie również odpowiedzialny za 10-letnie utrzymanie pojazdów. Pociągi będą zasilane z sieci trakcyjnej, akumulatorów oraz z wykorzystaniem oleju napędowego.
Grand Central to brytyjski przewoźnik kolejowy, wchodzący w skład grupy kapitałowej Arriva UK Trains, realizujący przewozy wyłącznie w ramach otwartego dostępu (co oznacza, że nie korzysta z żadnego dofinansowania rządowego) na East Coast Main Line. Jego flotę tworzą wyłącznie pięcioczłonowe zespoły trakcyjne – 10 jednostek spalinowych serii 180 oraz 2 jednostki spalinowo elektryczne serii 221. W dniu 3 kwietnia Grupa Arriva ogłosiła zamówienie 9 nowych pięcioczłonowych zespołów trakcyjnych, które zastąpią dziś wykorzystywane pojazdy. Choć liczba członów będzie taka sama, w efekcie realizacji kontraktu, obejmującego również świadczenie usługi utrzymania przez okres 10 lat, podaż miejsc siedzących ma wzrosnąć o 20%.
Nowe pojazdy dla Grand Central, które dostarczy Hitachi Rail, będą zasilane z sieci trakcyjnej, akumulatorów i z wykorzystaniem oleju napędowego. Mają one powstać w zakładach produkcyjnych japońskiego koncernu w Newton Aycliffe w północno-wschodniej Anglii, co zapewni ochronę miejsc pracy i utrzymanie lokalnego potencjału w zakresie produkcji pojazdów szynowych. Jak wskazuje Grupa Arriva, inwestycja jest następstwem wydłużenia otwartego dostępu dla Grand Central do 2038 roku. Fakt, iż będą to pojazdy trimodalne, zapewni daleko idącą elastyczność – nowe pociągi będą mogły być w przyszłości wykorzystywane na wielu innych trasach.
Ich dostawa ma nastąpić w 2028 roku na podstawie 10-letniej umowy leasingowej z Angel Trains, który sfinansuje zakup nowych składów. – To najlepsze w swojej klasie, ekologiczne pociągi. Zapewnią one bardziej komfortowe podróże i skokową zmianę pojemności w ramach floty Grand Central. Nie możemy już się doczekać ogłoszenia kolejnych zamówień na tabor kolejowy – komentuje cytowana w informacji prasowej Amanda Furlong, dyrektor zarządzająca Arriva UK Trains. W przypadku nowych pociągów dzięki wykorzystaniu akumulatorów możliwe będzie ograniczenie emisji CO2 aż o 30%, ponieważ możliwy będzie rozruch w trybie bateryjnym, gdy zużycie energii jest relatywnie największe.
Jak informuje Arriva Group w komunikacie prasowym, w marcu bieżącego roku do brytyjskiego Urzędu ds. Kolei i Dróg, czyli ORR (ang. Office of Rail and Road), złożone zostały kolejne wnioski o otwarty dostęp. Jeżeli zostaną zatwierdzone, dzięki uruchomieniu nowych połączeń do Lincolnshire miasto Cleethorpes zyskałoby pierwsze od 1992 roku bezpośrednie połączenie do Londynu. Grand Central stara się także o uruchomienie połączeń do Seaham w hrabstwie Durham, które to miasto miałoby wówczas pierwsze bezpośrednie połączenie do brytyjskiej stolicy w historii, a także dodatkowych połączeń między Bradford i York a Londynem.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.